loading...

پايگاه قرآنی سبحان ايوريق

ما در اين وبلاگ به ارائه اطلاعات قرآنى روستاى ايوريق میپردازیم. واز تمام كسانى كه ميتوانند مفيد بوده و مشتاق همكارى هستند يارى ميطلبيم با تشكر مديريت وبلاگ سجاد رضازاده

زمان و مكان برگزارى هيئت

سجاد رضازاده بازدید : 251 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم 

جلسه آينده هيئت سبحان در مورخه ١٣٩۵/۰۳/۱۳روز پنجشنبه

روز نوبت آقای مهدی عابدی بوده و در منزل شخصی ایشان برگزار خواهد شد. 

*نكته: اکثر هيئت ها در منزل شخصى هر يك از اعضاء ميباشد.

**نكته: جلسات بعد از نماز مغرب و عشاء شروع ميشوند. 

 از عموم علاقه مندان و اعضا جهت حضور در مراسم دعوت به عمل مى آید.

  با تشكر: اعضای هیئات

التماس دعا


 

ولادت امام حسین (ع)

سجاد رضازاده بازدید : 234 شنبه 18 ارديبهشت 1395 نظرات (1)

ولادت عشق
از تو ما را حدیثی در سینه هست و غمی جانکاه بر دل، که شوق انگیزترین حوادث ،غرورآفرین ترین وقایع، شادی آورترین اتفاقات، شیرین ترین گفتارها و نغزترین رفتارها توان این که خنده ای بر لبان ما بنشاند در خود  نمی بیند.

مگر نه با ولادت تو، عشق متولد شد، رشادت رشد کرد، شهامت رنگ گرفت، ایثار معنا؛ شهادت، قداست؛ و خون، آبرو گرفت؟

مگر نه با ولادت تو، زلال ترین تقوا از چشمه سار وجود جوشید؟ مگر نه با ولادت تو " موج"، موجودیت یافت؟

مگر نه این که " نسیم" با تولد تو متولد شد و مگر نه " صاعقه" اولین نگاه تو در گهواره بود و مگر نه "عشق" در کلاس تو، درس می خواند و مگر نه " ایثار" به تو مقروض شد و مگر نه " آفرینش" از روح تو جان گرفت؟

پس چرا ما خبر " ولادت"  تو را هم که می شنویم، بغض گلویمان را می فشرد؟

 

پس چرا ما در روز ولادت تو نیز اشک، پهنای صورتمان را فرا می گیرد؟

از تو ما را حدیثی در سینه است و غمی جانکاه بر دل؛ همان غمی که دل آدم را شکست و یاد تواش گریاند.

پیامبر، آنگاه که تو پا به عرصه ظهور نهادی، گلویت را بویید و اشک دلش، بوسه را بر گلوی تو طراوتی دیگر بخشید.

همان حدیث که توان از تن علی ربود و بر بیابانش ایستاند و ناله اش را به آسمان رساند که:

" ههنا مناخ رکابهم و موضع رحالهم و ههنا مهراق دمائهم فتیة من آل محمد..."

اینجاست قتلگاه حسین، خون عزیزان محمد بر پیشانی این خاک جاودانه می شود. همین جا کاروان عشق درنگ می کند و بار بر زمین می نهد، وادی معاشقه اینجاست. همینجاست که پیامبران و فرشتگان صف در صف، گوش به راز و نیازی عارفانه می سپرند.

این جاست که فریاد خون آلودِ" الهی رضاً برضاک" سینه آسمان را می شکافد و بر رضایت خداوند، چنگ می زند و آسمان از این درد می شکند و زمین بر خود می پیچد.

آری، از تو ما را حدیثی در سینه هست و غمی جانکاه بر دل و رسالتی سنگین بر پشت. تو اگر چه قرآن مجسمی و هر بطن وجود و شخصیت تو را بطنی است و آن را بطنی دیگر تا لایتناهی و اگرچه اوج پرواز والاترین انسان، حضیض - پایین ترین- شناخت تو را درنمی یابد.

و هر چند تو برتری از آنچه ما می اندیشیم و آن صفات که تو را متصف می کنیم و اگر چه تو زینت بخش صفاتی، و اگرچه یادمان نرفته است آن کلام را که در قیامت والاترین مؤمنین  در تب و تاب دیدار خداوندی می سوزند و از او تقاضای دیدار می کنند؛ برقی می درخشد و نوری متجلی می شود که همگان را سالیان دراز بی خویش و بی هوش می کند و وقتی خود را می یابند و به هوش می آیند، عاجزانه از خدا می پرسند که این تو بودی؟ و پاسخ می شوند که این یک تجلی از چهره حسین بود؛ جلوه ای از رخ اباعبدالله، یک نیم نگاه ثارالله... و قلم را هرگز توان شرح این دیدار نیست...ولیکن ما را فقط  یارای دیدن ظواهر است و همین و تا همین حد، آتش به خرمن وجودمان افکنده است و دل های ناقابلمان را پروانه آن شمع جاودانه کرده است.

ما که ظرفیت دریا نداریم، همان قطره مان که در گلو چکانده ای، حیات و زندگیمان بخشیده است.

ما در این کاروانسرای دنیا از آن جهت تنفس می کنیم که تو در آن درنگ کرده ای.

ما بر خاکی سجده می کنیم  که پای تو بر آن نشسته و خون تو بر آن چکیده است.ما همچنان که ساده ترین نیازمان؛ آب نوشیدن را، به یاد تو مرتفع می کنیم، احساسمان، اندیشه مان، مرگمان، حیاتمان، سلوکمان، قیاممان، همه و همه رنگ از تو می گیرند و معنا از تو می یابند.

بر مظلومیت جوانانمان از آن خرسندیم که مظلومیت تو را تداعی می کنند. جوانانمان را به یادواره علی اکبر تو به میدان فرستادیم.

و خون را از آن جهت ارج می نهیم که تو- ثارالله- به خدایت اتصالش بخشیده ای و آوارگی زنان و کودکانمان را از آن روی تاب می آوریم که گوشه ای از آن همه درد و رنج تو را بشناسیم. ما هر چه خون به یادواره تو داده ایم و آنچه به دست آورده ایم، از دست های مبارک تو گرفته ایم و بر همین اساس ما گشتیم، جستجو کرده یم، زیرورو کردیم، و ارزشمندترین گلستان جامعه و عطرآگین ترین مجموعه گل را- به اعتقاد باغبان بزرگوار- آن ستون ها را که استواری جامعه در گروی وجودشان است- به اعتقاد بنیانگذار- زیباترین، خالص ترین، مؤمن ترین، ایثارگرترین جوانانمان را- به اعتقاد مربی- جدا کردیم، ممتاز نمودیم و روز تولد تو را به ایشان اختصاص دادیم و جز اینان، چه گروهی را شایستگی این منزلت بود؟

یا اباعبدالله! بابی انت و امی یابن الزهراء!

آتش عشق را در دل کودکان و جوانانمان جاودانگی بخش!

و هدیه های این امت را که بر اساس آیه" لن تنالواالبرحتی تنفقوا مما تحبون"؛ معشوق های خویش را فدای تو کردند، به پیشگاهت بپذیر.

 

 

مبعث رسول اکرم (ص)

سجاد رضازاده بازدید : 237 پنجشنبه 16 ارديبهشت 1395 نظرات (0)

 

 

مبعث

 

در یکی از روزها که درغار کوچک حرا مشغول خودسازی و راز و نیاز با خالق متعال بود، صدای خجسته و با صلابتی را می شنود که امر به خواندن می کند . پس از سه بار پیامبر نیز با او زمزمه می کند. ” بخوان، بخوان به نام پروردگاری که ترا خلق کرد…

 

این عید بزرگ رو به شما عزیزان تبریک می گوییم .

 

بعثت، یک ضرورت طبیعی و فطری

 

بعثت انبیا و پیامبران، یک ضرورت و نیاز طبیعی و فطری انسان است؛ زیرا هرگز کتاب آسمانی به تنهایی کارساز نیست؛ خداوند پیامبران را برای تبیین راه و ارشاد و هدایت مردم به سوی حق و خیر و صواب، مبعوث کرده است تا حق برای همگان روشن گردد و این چنین بود که در طول تاریخ، پیامبران و یا اوصیای آنان برای راهنمایی و ارشاد مردم آمدند و مردم را انذار و هشدار دادند، تا مبادا در نتیجه تبعیت از هواهای نفسانی از صراط مستقیم منحرف شوند.

 

بعثت در نهج البلاغه

 

حضرت علی(ع) در بیان وضعیت اجتماعی اعراب دوران رسول خدا(ص) و نیز بعثت پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: «خداوند حضرت محمد(ص) را برای هشدار به جهانیان و پاسداری از قرآن فرستاد، در حالی که شما گروه اعراب بر بدترین آیین و در فاسدترین جایگاه، قرار داشتید. در میان سنگ های درشت فرود می آمدید و با مارهای خشن سر و کار داشتید. آب گندیده می نوشیدند و نان خشکیده می خوردید. با این حال خون یکدیگر را می ریختید و با خویشان خود بد عمل می کردید. بت ها در میان شما بر افراشته و گناهان سراسر وجودتان را فرا گرفته بود. در چنین محیطی که مه غلیظ خرافه پرستی و سنت های زشت جاهلی سرتاسر جامعه را فرا گرفته بود، خداوند حضرت پیامبر(ص) را مبعوث فرمود تا آنان را به چشمه حقیقت و راه مستقیم هدایت رهنمون گرداند.

 

بعثت در قرآن

 

خداوند در یکی از آیات قرآن کریم، وضعیت دوران قبل و بعد از بعثت پیامبر را این گونه ترسیم کرده است: «به تحقیق خداوند بر آنان منت نهاد و در میان خودشان رسولی را برانگیخت؛ رسولی از خودشان که آیات او را بر آنان تلاوت کند و آنان را تهذیب و تزکیه نماید و رشد و تعالی ببخشد و کتاب و حکمت به ایشان بیاموزد؛ اگرچه پیش از آن در گمراهی آشکاری به سر می بردند».

 

بعثت؛ عید مسلمین

 

در بیست و هفتم ماه رجب، در غار حرا، اولین آیات خداوند بر پیامبر نازل شد و او را دعوت به خواندن کرد، خواندن به اسم رب، ربّی که انسان و همه چیز را آفریده است؛ ربّ بزرگوار و عظیمی که استفاده از قلم را به انسان آموخت و علومی را به او یاد داد که هرگز از آنها اطلاعی نداشت و پیامبر به نام پروردگارش مردم را به سوی خدا دعوت نمود. پس این روز، بسیار عظیم و بزرگ است.

 

تلاوت آیات و احکام

 

خداوند در سوره آل عمران یادآور می شود که یکی از انگیزه های بعثت رسول اکرم(ص)، تلاوت آیات و آموختن احکام شریعت بر مردم است. یعنی پیامبر مبعوث شد تا آیات و احکام قرآن را بر مردم تلاوت کند و واسطه فیض از سوی ذات اقدس ربوبی بر بندگانش باشد تا حجت را بر مردم تمام گرداند و مجالی برای بهانه و عذرهای سست و واهی نماند. از این روی خداوند هم قرآن را فرستاد و هم قرآن شناس را؛ هم آیاتش را فرستاد و هم کسی را که آیاتش را بر مردم ابلاغ کند تا آنان را از برگزیدن راه انحرافی باز دارد.

 

قیام به عدالت

 

یکی از اهداف بعثت انبیا، قیام به عدالت است. چنان که قرآن کریم به صراحت این امر را بیان می دارد: «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شتاسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند».

 

رفع اختلاف

 

یکی از اهداف بعثت انبیای عظام، برداشتن اختلاف ها از میان مردم است. قرآن کریم در این باره می فرماید: «مردم در آغاز یک دسته بودند و تضادی در میانشان وجود نداشت، به تدریج جوامع و طبقات پدید آمد، و اختلافات و تضادهایی در میان آنها رخ داد. در این حال خداوند پیامبران را بر انگیخت، تا مردم را بشارت و بیم دهند، و کتاب آسمانی که به سوی خود دعوت می کرد، با آنها نازل نمود، تا در میان مردم در آنچه اختلاف داشتند، داوری کند».

 

تقویت و ارتقای تفکر

 

یکی از انگیزه های بعثت انبیا، تقویت تفکر و اندیشه های صحیح و ارتقای سطح آگاهی مردم است. امام کاظم(ع) در این باره می فرمایند: «خداوند پیامبران و رسولان را به سوی بندگانش مبعوث نکرد، مگر این که به یاری خدا در چهارچوبی که برای اندیشه مشخص شده است بیندیشند و بر معلومات و ارتقای فکری خود بیفزاید».

 

تکمیل و ارتقای ارزشهای اخلاقی

 

یکی از اهداف و انگیزه های بعثت، تکمیل و رشد ارزشهای اخلاقی است. پیامبر اسلام مبعوث شد تا اخلاق انسان ها را اصلاح و کامل نماید و اخلاق زشت و ناپسند را از آنان بزداید و اخلاق نیکو و پسندیده را جایگزین آن سازد. چنان که رسول گرامی اسلام(ص) آشکارا فرمود: «همانا به پیامبری برانگیخته شده ام تا ارزشهای اخلاقی را به کمال برسانم». و در سخن دیگر فرمودند: «همانا مبعوث شده ام تا نیکی اخلاق را به درجه عالی و کمال برسانم».

 

آزادی انسان از زیر یوغ طاغوت ها و استکبار

 

پیمودن راههای تکامل در ابعاد گوناگون که اساس آن اعتقاد به یکتایی و بی همتایی خداوند است، و نیز اجتناب از عوامل سقوط و نفی معبودهای باطل، همواره یکی از اهداف بعثت انبیا بوده است. چنان که خداوند در این باره می فرماید: «ما در هر امّتی رسولی را برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید».

 

بعثت چیست؟

 

بعثت یعنی سرآغاز مبارزه با هرگونه شرک و انحراف فکری، عقیدتی، عملی و هرگونه خرافات. بعثت، یعنی رستاخیز و به پاخاستن برای نجات انسان ها از زیر یوغ اسارت های فکری، سیاسی و اجتماعی. بعثت، یعنی طاغوت زدایی، شرک زدایی و زدودن هرگونه عوامل و پیشینه هایی که موجب سقوط و عقب گرد خواهد شد. بعثت، انفجار نور درخشان الهی در میان ظلمت های متراکم گوناگون. بعثت، تجلی حق در برابر باطل و باطل پرستی، و نابودی هرگونه باطل و بیهوده گرایی بعثت، فرود صاعقه ای سوزان بر خرمن مفسدان، تبهکاران، و نیرنگ بازان و براندازی دام های شیطان، و عوامل و طرفداران شیطان. بعثت یعنی: همان عروه الوثقی ای نجات و پیروزی که به تعبیر قرآن در دو چیز خلاصه می شود: تکفیر طاغوت و ایمان به خدای بزرگ؛ همان عروه الوثقی ای که در تسلیم در برابر حق، و انجام کار نیک خلاصه می شود.

 

طلوع خورشید حق

 

بعثت، نعمت خدا بر بشریت است و منّت آفریدگار، بر انسان ها! اگر هستی، صدفی گوهرپرور است، آن گوهر، وجود حضرت رسول(ص) است که به «تکوین»، معنی بخشیده است. و خداوند را، چه تدبیرهایی شگفت و زیباست، در آراستن چهره خلقت و افروختن مشعل هدایت! آن گاه که خدا خواست تا چهره آفرینش را روشن کند «محمد» را آفرید. و آن گاه که خواست تا بر آدمیان منّت نهد و تاریخشان را به طراوت بهار مبدّل سازد و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراید، «مصطفی» را برگزید و برانگیخت. آری، بعثت، طلوعی بود که خورشید حق را از خاور تاریخ، تابانید. محمد مبعوث شد، تا شرک بت پرستی رخت بربندد، جهل و جور بمیرد، جاهلیت از صحنه زندگی ها بگریزد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود.

 

تجلای محمد(ص)تا عیان از پرده شد حسن دل آرای محمد(ص)          شد جهان روشن زنور چهره زیبای محمد(ص)

 

تیرگی های ضلالت پاک شد از چهر گیتی                     بر طرف شد گرد غم از یک تجلای محمد(ص)

 

دورنمایی از آغاز بعثت

 

۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل پیامبر(ص) بر فراز کوه حرا و در میان غار مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیک وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و آیات آغازین سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند: «بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید، همان کس که انسان را از خون بسته ای خلق کرد، بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان کسی که به وسیله قلم تعلیم داد، و به انسان آن چه را نمی دانست، آموخت». به این ترتیب آغاز وحی و بعثت، با نام خدا و با خواندن و قلم و علم و آموزش آمیخته با توحید، شروع شد و این واژه های زرّین وحی، بیانگر آن است که بعثت یعنی: رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور، که اساس آن انقلاب ها، انقلاب فرهنگی و آگاهی بخشی در همه زمینه هاست.

 

نخستین ایمان آورده ها

 

در میان زنان، خدیجه اولین زنی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد، علی(ع) نخستین مردی بود که به پیامبر گروید. امام علی(ع) در این باره می فرماید: «در آن زمان، اسلام در خانه ای نیامده بود، مگر خانه رسول خدا(ص) و خدیجه، و من سوم ایشان بودم. نور وحی و رسالت را می دیدم، بوی نبوّت را استشمام می کردم».

 

نماز جماعت سه نفره

 

گروه بسیاری از تاریخ نویسان، از عفیف کندی نقل کرده اند که گفته است: در زمان جاهلیت، روزی در مکه مهمان عباس بن عبدالمطلب بودم. ناگاه مردی را دیدم که آمد و در برابر کعبه ایستاد. پس از آن پسری آمد و در سمت راستش ایستاد. بعد هم زنی آمد، و در پشت سر آنها ایستاد. آنگاه دیدم که این پسر و این زن، به شیوه آن مرد، و به همراه او به رکوع و سجود می روند. این کار نامعمول، مرا به تعجب وا داشت و با کنجکاوی از عباس در این باره توضیح خواستم. وی گفت: آن مرد، محمد بن عبداللّه است. آن پسر، برادرزاده او، و آن زن همسرش می باشد. و من آرزو کردم که ای کاش چهارمین نفر آنها می بودم!».

 

دعوت پیامبر(ص) از جوانان

 

یکی از اقدام های سازنده رسول گرامی اسلام(ص) دعوت جوانان به راه های رشد و کمال بود. رسول گرامی اسلام به خوبی می دانست که روح جوان بسان سرزمین حاصلخیزی است که هرگونه بذری در آن پاشیده شود، می پذیرد و به زودی به نهالی و سپس درختی تناور تبدیل می شود. از این رو آن حضرت بسیار به جوانان توجه می کرد و آنها را به اسلام فرا می خواند.

قطره ای از دریای مکارم اخلاقی پیامبر(ص)

 

محمد(ص) از کودکی دارای ویژگی های اخلاقی فراوانی بود. وی بر عکس دیگر کودکان هم سن و سالش که ژولیده و نامرتب بودند همواره پاکیزه و آراسته بود؛ به وسایل بازی بچه ها، علاقه و رغبتی نشان نمی داد؛ از خوردنی ها، تنها به اندکی قانع بود، هرگز دروغ نمی گفت و کار زشت انجام نمی داد؛ خنده بیجا نمی کرد، خودخواه و متکبر نبود؛ هرگز کسی را نمی آزرد و با هیچ کس درشتی نمی کرد؛ بردبار، رازدار، با وفا و امین بود؛ از زیرکی خاصی برخوردار بود و همتی بلند داشت. با فقرا نشست و برخاست می کرد و آنان را دوست می داشت؛ بسیار متواضع و فروتن، و زاهد و پارسا بود؛ نمی گذاشت کسی در سلام بر او تقدّم جوید امید آنکه وجود پاک پیامبر خدا(ص) را همواره الگو و اسوه خویش بدانیم و از او درس بیاموزیم.

 

پیامبر(ص) و کمک در خانه

 

پیامبر در امور مربوط به خانه نیز یار و همراه همسر خود بود؛ به طوری که در نظافت خانه و پختن غذا به همسر خود کمک می نمود؛ کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام می داد.

 

پیامبر(ص) و خنده رویی با مردم

 

پیامبر اسلام(ص) اغلب خندان و متبسّم بود، مگر آن گاه که قرآن فرود می آمد، یا در حال وعظ و پند دادن بود. رسول خدا(ص) کلام خویش را با تبسّم می آمیخت، و چهره ای خندان داشت، و با دیگران نیز با خوشرویی و خوشخویی برخورد می کرد. روایت شده است: «بیش از همه، لبخند داشت».

 

پیامبر(ص) و ادب در برخورد

 

سلام گفتن و دست دادن و مصافحه کردن، نشان ادب، تواضع و حسن خلق است. در حدیث آمده است: «از خلق و خوی حضرت آن بود که با هرکس برخورد می کرد، آغاز به سلام می نمود». و همچنین روایت شده است: «هرگاه با مسلمانی دیدار می کرد، با او دست می داد» و در دست دادن نیز مواظب بود تا دست خویش را زود عقب نکشد، تا مبادا طرف مقابل احساس بی علاقگی و سردی در برخورد پیدا کند.

 

پس شایسته است که در این امور پیش قدم باشیم.

 

پیامبر(ص) و مسواک زدن

 

رسول خدا(ص) اهمیت زیادی به مسواک می داد. دندانهایش پیوسته برّاق و سفید بود و دیگران را نیز به مسواک زدن سفارش می کرد. هرگاه می خوابید، مسواک را بالای سر خود می گذاشت. پیش از خواب مسواک می زد، وقتی از خواب بیدار می شد مسواک می زد. از آن حضرت روایت شده است: آن قدر به مسواک فرمان داده شدم که ترسیدم بر من واجب شود. چنان که نسبت به امت خویش نیز فرموده است: اگر بر امّتم سخت نبود آنان را امر می کردم که با هر نماز، مسواک نمایند.

 

پیامبر(ص) و ساده پوشی

 

ساده زیستی رسول خدا(ص)، بی توجهی به جلوه های فریبنده دنیا و ناز و نعمت آن در همه شؤون زندگی وی متجلّی بود نقل شده است که گاهی آن حضرت، روی حصیر می خوابید، بی آنکه جز آن چیزی زیرش باشد.

 

هرچه فراهم بود می پوشید، در حدیث است که: «هرچه که از حلال می یافت، می پوشید». مهم، مباح بودن جامه بود نه قیمت و جنس و دوخت و جذّاب بودن آن.

 

پیامبر(ص) و شوق عبادت

 

عارفان، مشتاق زمزمه و گفت و گو با محبوبند و چه کسی از پیامبر خدا عارف تر و عاشق تر به پروردگار بود؟ نشانه این اشتیاق را می توان در آن حضرت برای وقت اذان و نیز نماز ملاحظه کرد. آن بزرگوار می فرمود: «روشنایی چشم من در نماز و روزه قرار داده شده است». روزی ابوذر غفاری فرمود: ای ابوذر! خداوند، نماز را محبوب من ساخته است. همچنان که غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب تشنه قرار داده است، گرسنه هرگاه طعام بخورد، سیر می شود، و تشنه، با خوردن آن سیراب می گردد، ولی من از نماز، سیر نمی شوم.

 

آبروی مدر دل مسلم، مقام مصطفی است               آبروی ما، زنام مصطفی است

 

طور موجی از غبار خانه اش                                  کعبه را بیت الحرم، کاشانه اش

 

بوریا ممنون خواب راحتش    تاج کسری زیر پای امّتش

 

در شبستان حرا، خلوت گزید قوم و آیین و حکومت آفرید

 

روز محشر اعتبار ماست او   در جهان هم پرده دار ماست او

 

فداکاری و گذشت پیامبر(ص)

 

رسول گرامی اسلام، بدرفتاری و بی حرمتی به شخص خود را با نظر اغماض می نگریست، کینه کسی را در دل نگاه نمی داشت و در صدد انتقام نیز بر نمی آمد. روح نیرومندش عفو و بخشایش را بر انتقام ترجیح می داد. در جنگ احد با آن همه وحشیگری و اهانت که به جنازه عمویش حمزه بن عبدالمطلب روا داشته بودند و آنحضرت از مشاهده آن به شدّت متألّم بود، اما به عمل متقابل با کشتگان قریش دست نزد و بعدها که به مرتکبین آن، از جمله هند زن ابوسفیان دست یافت، در مقام انتقام بر نیامد، و حتّی ابوقتاده انصاری را که می خواست زبان به دشنام آنها بگشاید از بدگویی منع کرد. همچنین پس از فتح خیبر جمعی از یهودیان که تسلیم شده بودند، غذایی مسموم برایش فرستادند. حضرت از سوء قصد و توطئه آنها آگاه شد، اما آنان به حال خود رها و متعرض آنها نشد.

 

حریم قانون

 

رسول گرامی اسلام(ص) از بدرفتاری و آزادی که به شخص خودش می شد عفو و اغماض می نمود، ولی در مورد اشخاصی که به حریم قانون تجاوز می کردند به هیچ وجه گذشت نمی کرد و در اجرای عدالت و مجازات متخلّف، مسامحه روا نمی داشت؛ زیرا قانون عدل، سایه امنیت اجتماعی و حافظ کیان جامعه است و نباید آن را بازیچه دست افراد هوسران قرار داد و جامعه را فدای فرد نمود. در فتح مکّه، زنی از قبیله بنی مخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش محرز گشت. خویشاوندان وی به تکاپو افتادند که از مجازات او را متوقف سازند. امّا آن حضرت نپذیرفت و فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط و انقراض شدند، بدین سبب که در اجرای قانون عدالت، تبعیض روا می داشتند، قسم به خدایی که جانم در قبضه قدرت اوست در اجرای عدالت در حق هیچ کس کوتاهی نمی کنم، اگرچه مجرم از نزدیکترین خویشاوندان خودم باشد».

 

احترام به افکار عمومی

 

در زمان رسول خدا(ص)، اگر موردی جنبه فردی داشت و در عین حال یک امر مباح و مشروع بود، افراد، استقلال رأی و آزادی عمل داشتند. کسی حق مداخله در کارهای خصوصی دیگری را نداشت. ولی هرگاه مسئله مربوط به جامعه بود، حق اظهار رأی را برای همه محفوظ می دانست و با این که فکر سیّال و هوش سرشارش در تشخیص مصالح امور بر همگان برتری داشت، هرگز به تحکّم و استبداد رأی رفتار نمی کرد و به افکار مردم بی اعتنایی نمی نمود. نظر مشورتی دیگران را مورد توجّه قرار می داد و دستور قرآن کریم را در این مورد عملاً تأیید نموده و می خواست مسلمانان نیز این سنّت را نصب العین خود قرار دهند. در جنگ احد روش مبارزه را در معرض شور قرار داد که آیا در داخل شهر بمانند و به استحکامات دفاعی بپردازند و یا در بیرون شهر اردو بزنند و جلوی هجوم دشمن را بگیرند و پس از نظرخواهی از اصحاب دیدگاه دوم پذیرفته شد.

 

بعثت؛ هجوم نور به قلب تاریکی

 

بعثت، هجوم نور به قلب تاریکی است. عاشقان کوی محمد(ص) دل را به پای محبت او نثار می کنند تا صفای باطن به دست آورند. دل را به چشمه معرفت او می سپارند تا با زلال احکام الهیش زنگار از درون بزدایند. کشتی نشین دریای اهل بیت محمد می شوند تا سوار بر امواج ایمان به ساحل سعادت راه یابند! آنچه پیامبر(ص) بر این مردم خواند یکسره مایه حیات بود و وسیله نجات. دل او آسمان معرفت الهی است و کلامش باران رحمت خداوند! پس بر پویندگان راه محمد(ص) است که آن پیام آور مهر و صداقت را بشناسند و او را بزرگ بدارند.

 

روز ولادت اسلام

 

۲۷ رجب، یکی از بزرگ ترین اعیاد اسلامی است. روزی که رسول خدا به پیامبری مبعوث شد و وحی الهی بر آن حضرت نازل گشت. امروز روز ولادت اسلام است، روزی که مردم از ظلمات بیرون آمدند و به نور پیوستند، پس بر امت است که امروز را در سراسر جهان جشن بگیرند و شادمانی کنند، جشنی بزرگ که سزاوار این روز بسیار بزرگ باشد.

 

مشعل هدایت

 

در روزگاری که مردم در حیرت و گمراهی و هواپرستی و فتنه اندوزی، دست به گریبان بودند، خداوند سبحان بهترین بندگان و سرآمد پیامبران را، که سرّ خلقت و راز آفرینش بود، به رسالت مبعوث گردانید تا شعله هدایت را بر افروزد و نشانه های رستگاری را در سراسر جهان، ثابت و استوار نماید، و روشنی خواهان از این آفتاب فروزان هدایت، بارقه ای گیرند و رهروان راه، در سیاهچالهای ضلالت گام ننهند. خداوند با بعثت پیامبر(ص) نعمت و حجتش را بر جهانیان کامل کرد و این ما هستیم که باید با اعمال و کردار و رفتار خود، این بزرگترین نعمت را سپاس گوییم و از این حجت کامل پروردگار به خوبی پیروی کنیم و او را در لحظه لحظه های زندگی خویش، الگو قرار دهیم. و تنها در آن صورت است که سعادت دنیا و آخرت نصیبمان گشته، پیروز و رستگار خواهیم شد.

 

پیامبر(ص) در نگاه مهاتما گاندی خوشتر آن باشد که سرّ دلبران              گفته آید در حدیث دیگران

 

مقام و شخصیت معنوی آسمانی رسول مکرّم اسلام(ص) نه تنها پیروانش را شیفته خود ساخته، بلکه بسیاری از اندیشمندان و بزرگان غیرمسلمان را بر آن داشته تا از عظمت وی سخن بگویند و آن مرد خدایی را گرامی بدارند. گاندی، یکی از کسانی است که درباره پیامبر بزرگ اسلام چنین می گوید: «حضرت محمد(ص) پیغمبری بزرگ، و مردی شجاع بود و از کسی جز خدا نمی ترسید. هرگز ندیدند که چیزی بگوید و عملی غیر از آن به جا آورد. حضرت پیغمبر(ص) ثروت را اختیار نکرد با این که اگر می خواست می توانست. هنگامی که خواندم که خود و خاندانش چه محرومیت هایی به طور اختیاری تحمّل کردند، اشکها ریختم»

اجرا شده های درهیئت سبحان

سجاد رضازاده بازدید : 189 یکشنبه 25 بهمن 1394 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

مفتخریم که گام در راه قرآن و عترت گذارده ایم و در چنین راه عظیمی جان به کف گرفته ایم.

 

و اما اینک با انچه که در مراسمات هیت سبحان به دید و سمع عموم گذاشته شده در خدمت کاربران هستم. در شب میلاد حضرت زینب(س) مراسمی زیبا و به یاد ماندنی همانند سایر مراسمات برگزار شد.

در این محفل مولودیه خوانی توسط جوانان هیئتی روستا برگزار شد که واقعا گوش نواز و دلنشین هستند و شما علاقه مندان میتوانید از ادرس زیر فایل مورد نظر را دریافت نموده و دل را صفا دهید.

در این فایل مولودیه خوانی دو تن از برادران مداح -به ترتیب برادر جواد برنجی و برادر میلاد عباسزاده- قرار گرفته است.

برای دریافت بر روی دانلود کلیک کنید.

 

 

 

باز هم جمعه آمد

سجاد رضازاده بازدید : 205 پنجشنبه 22 بهمن 1394 نظرات (0)

 

 

 

 

 

اللّهم عجل لولیک الحجت ابن الحسن

به فرمایش حضرت امام صادق(ع) در رابطه با انتظار فرج امام زمان(ع) گوش جان میسپاریم:

وَانْتَظِرُو الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً.

(صبح و شام در انتظار فرج و ظهور باشید)

 

جمعه های انتظار

 

حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه می فرماید:به محضر مولایم حضرت جواد (ع) وارد شدم و تصمیم داشتم از آن بزرگوار درباره آل محمد سوال کنم که آیا او همان مهدی هست یا دیگری؟ قبل از آنکه چیزی بگویم آن حضرت فرمود:ابالقاسم ،قائم آل محمد (ع) همان مهدی است و در زمان غیبت انتظار او و در زمان ظهور اطاعت از دستورات او واجب میباشد؛ او سومین نفر از نسل من است.

سوگند به آن کسی که محمد (ص) را به نبوت مبعوث نمود ومقام امامت را مخصوص ما قرار داد،اگر از دنیا باقی نماند مگر یک روز، خداوند آن روز را طولانی میکند تا او خروج کند و زمین را پر از قسط عدل نماید و همان گونه که از جور و ستم پر شده است.

خداون امر اورا در یک شب اصلاح میکند،همانگونه که کار کلیم خود حضرت موسی (ع) را اصلاح نمود، او برای بدست آوردن آتش برای خانواده اش رفت ولی درحالی برگشت که دارای مقام نبوت و رسالت بود.

انگاه حضرت امام جواد (ع) فرمودند:با فضیلت ترین اعمال شیعیان ما ،انتظار فرج است.

 

خوش آن روزی که برخیزد ز کعبه                                   

                                تنین نغمه الله اکبر 

خوش آن روزی که ما بر عهد دیرین                                  

                                       نثار او کنیم این جان شیرین

سزاوار است حالت انتظار بر طبق دعا و فرمایش اهل بیت (ع) در انسان وجود داشته باشد و انسان بی تفاوت نباشد.

التماس دعای فرج و سلامتی بر مولایمان مهدی موعود، صاحب عصر و زمان.

اللهم صلی علی محمد و آل محمد

لحظه ای چشمانمان از دوریت مرطوب نیس یا ابا صالح المهدی

 

 

ترتیل قرآن با صدای استاد مهدی فروغی

سجاد رضازاده بازدید : 821 چهارشنبه 07 بهمن 1394 نظرات (0)

https://rozup.ir/view/1204124/IMG_20140727_WA0000.jpg

بِسْمِ اللَّه الْرَّحْمِنِ الْرَّحِيمِ

در اين پست قصد داریم تلاوت های زیبا و شنیدنی به روش تدویر(ترتیل) با سبک وسیاق استاد فروغی كه با صدای زیبا و دلنشینشان روح از جان آدمی  بدر میکنند رو  

به خدمت دوستدارانارائه نماييم.

همچنین خدمتتون متذکر میشوم که درحال حاضر ترتیل کل ایشان نیز در حال ضبط میباشد.

 

قرائت های استاد در ماه مبارک رمضان سال ۹۳ در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه میباشد.

 

 

سوره مبارکه بقره آیات شریفه ۱۱۲_۹۲               دانلود

سوره مبارکه بقره آیات شریفه ۱۴۲_۱۶۷              دانلود

سوره مبارکه آل عمران آیات شریفه ۶۳_۳۳          دانلود

سوره مبارکه آل عمران آیات شریفه ۱۵۲_۱۲۱         دانلود

سوره مبارکه نساء آیات شریفه ۹۲_۸۱         دانلود

سوره مبارکه مائده آیات شریفه ۸۱_۵۷        دانلود

سوره مبارکه انعام آیات شریفه ۷۳_۴۲          دانلود

سوره مبارکه یونس آیات شریفه ۵۳_۱        دانلود

سوره مبارکه هود آیات شریفه ۸۳_۳۶         دانلود

      سوره مبارکه  ابراهیم                         دانلود

سوره مبارکه مریم آیات شریفه ۹۸_۵۱             دانلود

سوره مبارکه حج آیات شریفه ۴۸_۲۶               دانلود

سوره مبارکه نور آیات شریفه ۵۸_۲۰ وسوره مبارکه فرقان   دانلود

سوره مبارکه شوری آیات شریفه ۶۸_۱            دانلود

 

 

 

 

 

سوره مبارکه قصص آیات شریفه ۸۸_۵۷        دانلود

سوره مبارکه احزاب آیات شریفه ۳۰_۱           دانلود

سوره مبارکه سبأ آیات شریفه ۵۴_۱۵             دانلود

سوره مبارکه  ص  آیات شریفه ۸۸_۱              دانلود

سوره مبارکه غافر آیات شریفه ۶۰_۳۴           دانلود

سوره مبارکه جاثیه آیات شریفه ۳۷_۱           دانلود

سوره مبارکه محمد آیات شریفه ۳۸_۱           دانلود

سوره مبارکه الرحمن آیات شریفه ۷۸_۱         دانلود

سوره های مبارکه ممتحنه و صف         دانلود

سوره های مبارکه حقاقه و معارج        دانلود

سوره های مبارکه تکویر و انشقاق     دانلود

سوره های مبارکه قدر و ناس      دانلود

دعای پایان تلاوت       دانلود

    منبع: وبلاگ دستور زبان عشق

 

 

 

نظری هم بفرمایید!!!

 

حدیث دل

سجاد رضازاده بازدید : 218 سه شنبه 29 دي 1394 نظرات (0)

بسم رب القرآن 

 

عبادت كردن به زيادى روزه و نماز نيست، بلكه حقيقتِ عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است.

(تحف العقول، ص448)


ابومحمد حسن بن علي(ع) يازدهمين امام شيعيان، فرزند امام هادي(ع) و پدر امام زمان(ع) ومشهور به امام حسن عسکري مي باشد. لقب عسکري از آن جهت به ايشان داده شده که در شهر سامرا که به عسکر نيز مشهور بوده اقامت اجباري داشته است. ايشان مهرباني محض بود و صبر تمام. زنجيرهاي اسارت را بر دست و پاي خود تحمل کرد تا مردم، زمين‏گير نشوند، تا جهاني را از اسارت در خاک برهاند.در موضع علم و مناظره، مقتدرانه قد علم کرد تا انسان را از جهالت دست و پاگير خويش نجات دهد. پايگاه‏هاي مردمي‏اش، گسترده‏ترين مدرسه‏هاي خودسازي و جامعه‏پروري بود. اما افسوس که کم بودند آنان که اين را فهميدند.

 

 

  

 داستان آموزنده "عبادت در زندان و آزادى برادر"

معتمد عبّاسى همانند ديگر خلفاء بنى العبّاس ، هر روز به نوعى سادات بنى الزّهراء را مورد شكنجه و عذاب هاى روحى و جسمى قرار مى داد، تا آن كه روزى دستور داد: امام حسن عسكرى عليه السلام را نيز به همراه برادرش جعفر دست گير و زندانى نمايند.

هنگامى كه امام عليه السلام وارد زندان شد، معتمد عبّاسى به طور مرتّب جوياى حالات او بود كه در زندان چه مى كند، در پاسخ به او گفته مى شد: امام حسن عسكرى عليه السلام دائماً روزها را روزه مى گيرد و شب ها مشغول عبادت و مناجات با پروردگار مى باشد.

و چون چند روزى به همين منوال سپرى گشت ، معتمد به يكى از وزيران خود دستور داد تا نزد حضرت ابومحمّد - حسن بن علىّ عليه السلام - برود و پس از رساندن سلام خليفه ، او را از زندان آزاد و روانه منزلش ‍ گرداند.


وزير معتمد گويد: همين كه جلوى زندان رسيدم ، ديدم الاغى ايستاده ، و مثل اين كه منتظر كسى است كه بيايد 


 


قرائت قاريان كشورى در ايوريق

سجاد رضازاده بازدید : 236 شنبه 26 دي 1394 نظرات (1)

بِسْمِ الْلَّهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ

(( ألَّذِينَ ءَاتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ))


 کسانی که به آنها کتاب آسمانی دادیم وآنرا چنان که سزاوار تلاوت است تلاوت میکنند، آنان به آن (قرآن یاپیامبر) ایمان می آورند وکسانی که به آن شوند، آنان همان زیانکارانند.



با سلام و آرزوی موفقیت

در راستای پیشبرد اهداف قرآن کریم و ترویج تلاوت وتدبردرقرآن کریم، کرسی انس با قرآن کریم با حضور دو تن از قاریان کشوری شهرستان اردبیل در مسجد امام حسین(ع) روستای ایوریق برگزارشد.

این مراسم که به مسئولیت هیئت سبحان ایوریق و با حضور افتخاری مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل و قاریان کشوری، آقایان استاد رزمجو و برادر محمد اسمعیلی كه در روز پنجشنبه مورخه ۹۴/۱۰/۲۴ با حضور اهالی روستا و اعضای هیئت مذهبی-قرآنی سبحان وجمعی از قاریان استانی و برجسته اين روستا برگزار شد.

و اما در این پست تلاوتهای قاریان محترم حاضر که تلاوت های آسمانی و جمیلی را ارائه نمودند، به سمع دوستداران و علاقه مندان قرآن كريم ميرسانيم.

 

 

براى دريافت روى دانلود كليك كنيد

  

                                    تلاوت استاد عزيزم آقاى رزمجو     

                                    تلاوت برادر عزيزم آقاى اسمعيلى      

 

 

 

         نظرى نيز بفرماييد!!!

 

قرائت هایی از استاد حامد شاكرنژاد

سجاد رضازاده بازدید : 181 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (0)

رnews 11432 دانلود مجموعه قرائت های استاد حامد شاکر نژاد

 

 

لطفا براي دانلود بر روي آيكون سوره مورد نظر كليك كنيد

حامد شاکر نژاد

 
ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 آل عمران آیه 189 تا 195، حمد 11,216 0:31:53
2 دهر آیه 1 تا 22، حمد، بقره آیه 1 و 2 13,090 0:37:13
3 فاطر آیه 8 تا 11،حمد 5,075 0:21:38
4 کهف آیه 30و31و107،حمد 5,588 0:23:49
5 تحریم آیه 1 تا 5 ، نصر 9,652 0:23:31
6 تحریم آیه 4 و 5، بلد آیه 1 تا 18 7,068 0:30:08
7 یس آیه 77 تا آخر،شمس،کوثر 7,525 0:21:23
8 یوسف آیه 4 تا 21،شمس آیه1 تا 5 12,721 0:36:10
9 یوسف آیه 53 تا 83،حاقه 1 تا 12 16,210 1:09:08
10 ذاریات آیه 15 تا 30،نصر 7,891 0:22:25
11 زمر آیه 73 تا آخر،غافر آیه 1 تا 3،شمس،علق آیه 1 تا 5 10,642 0:30:15

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

مراسم جزء خوانى قرآن در ايوريق

سجاد رضازاده بازدید : 214 پنجشنبه 20 تير 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحيم 

در چهارشنبه نوزدهم/تير/هزار و سيصد و نود و دو مصادف با اولين روز ماه مبارك رمضان مراسم جزء خوانى، با شكوه و صلابت خاص خود

افتتاح شد.  

اين مراسم با قرائت قاريان برجسته روستا و استقبال چشم گير اهالى روستا، و با هدف ختم قرآن در ايام ماه مبارك رمضان و ترويج و تبليغ قرآن

و فرهنگ قرآن خوانى در اين روستا برپا شده است.

شيوه برگذارى اين مراسم بدين صورت ميباشد كه هر روزه يك جزء از قرآن كريم در ماه مبارك رمضان، توسط قاريان برجسته اين روستا به  

روش ترتيل (تدوير) قرائت ميشود.

 اميد هست كه با توفيق الهى، سومين دوره اين مراسم با صلابت‌‌ نيز همانند سال گذشته،.با موفقيت و تأثيرگذارى تمام به انجام رسيده ومورد

قبول حق قرار گيرد.

 با تشكر فراوان از اهالى روستا و قاريان روستاى ايوريق.

 

 

بخش اجرا كننده: هيئت سبحان روستاى ايوريق./

 (شركت براى عموم مردم آزاد ميباشد)

 

 

 

 

 

 

قرآن در ايوريق

سجاد رضازاده بازدید : 270 پنجشنبه 26 بهمن 1391 نظرات (0)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"قرآن هدایتگر خلق است بسوی راه راست بشارت دهنده است برای كسانیكه عمل صالح و نیكوكارانه انجام دهند."

 

تشكیل مكتبهای قرآنی،كلاس های قرآنی و هیئت های قرآنی از اعمال صالحی است كه مؤمنین جهت ارشاد و ترويج قرآن انجام می دهند. برای تشكیل مكتب های

قرآنی در اين روستا نمی توان تاریخچه ای مشخص بیان كرد، چرا كه اين امر از هزار و چند سال پیش در كل جهان پدید آمده است كه تا اين حال نیز تعلیم و آموزش

قرآن از اهميیت بیشتری برخوردار است. تاریخچه مكتب های قرآنی در روستای ايوريق به زمان های بسیار دور میرسد كه در خانه های شخصی و مساجد و به مرور

زمان در عباسیه و حسینیه به صورت سنتی و سواد قرآنی قديم توسط باسوادان محلی تعلیم و تدریس می شد،اما پس از پیروزی با شكوه انقلاب اسلامی آموزش

قرآن به صورت جديد كه همان كلاس هاى تجویدی و صوت و لحن و سایر بخش های آموزش قرآن شروع شد كه در آن آغازین زمان شهید گرانقدر استاد عادل باستانی

در خانه شخصی پدرشان و سپس در "عباسیه" روستا ادامه یافت و شاگردان مبارزی با اخلاق و آداب قرآنی تربیت نمود كه هر كدام در جای خود یك استاد به

شمارمیروند. اما بعد از شهادت اين استاد بزرگوار ، جناب استاد انوش عزیزوند عهده دار آموزش قرآن برای جوانان و نوجوانان گردیدند. در سال ١٣٧٧ آقاى عزیزوند

فكریروشن و پسندیده ارائه دادند كه تأسیس تشكیلاتی رسمی به نام "هیئت قرآنی" بود كه مورد توجه اكثر اهالی روستا قرار گرفته و با مشورت و اتفاق نظر اهالی

قرآنی ومحترم روستا در مورخه ١٣٧٧/١١/١٥ هیئتی با نام "هیئت مذهبی ، قرآنی سبحان" تشكیل شد.اين برنامه در اوایل شروع به كار از تعداد كثیری برخوردار نبود

ولی درطی چندی و با عنایت الهی اعضای اين تشكیلات روبه فزونی یافت و تا كنون نیز از تعداد زيادی از روستاییان را در بر گرفته است. و اما برنامه اين هیئت بدين

گونه است كه هر پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در یكی از منزل اعضاء اجرا می گردد كه با قرائت چند صفحه از قرآن شروع شده و با قرائت سوره مباركه "یس"

ادامه مییابد ، اما در ادامه اين برنامه با بیان احكام، تفسیر قرآن و مسائل شرعی توسط مربى گرانقدر جناب آقای "عبدالصمد برنجی" كه شخصی عالم به احكام شرعی

است تداوم مییابد ، اگر زمان اجرای اين مراسم به مناسبات مختلف به خصوص اعیاد و ایام شهادات حضرات معصومین (ع) و ایام گرامیداشت حضرت زینب (س) ،

حضرت رقیه (س) و میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) میرسد، مراسم با شكوهی برگذار می شود و از فضایل و مناقب حضرات ائمه اطهار (ع) توسط آقای

برنجی بیان می شود و سپس توسط مدیحه سرایان ائمه اطهار (ع) نوحه سرایی و مولودی خوانی انجام میگیرد. اين هیئت دارای پرچم و تابلو می باشد و با كمك های

مردمی تغذیه می گردد و مورد احترام و زبان زد اهالی محترم منطقه می باشد و در تمامی برنامه های رفاهی، عمرانی، مذهبی و اجتماعی روستا مشاركت دارد و

چندین بار محافل و مسابقات قرآنی در سطح بخشى بر عهده اين هیئت گذارده شده است كه به صورت عالی اجرا گردیده است. اين هیئت علاوه بر امور فوق هر ساله

اردویی زیارتی به مشهد مقدس را اجرا میكند . البته اين قسمتی از فعالیت قرآنی اهالی روستا می باشد كه. ولى طی گذر زمان هیئت دیگری با نام "هیئت قرآنی

چهارده معصوم (ع) برادران" با شباهت به هیئت سبحان تشكیل شد كه هر دو اين هیئات از اهم و شكوه بی نظیری برخوردار هستند. اما در قسمت خواهران نیز هیئت

های قرآنی متفاوتی تشكیل شد كه آن ها نیز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. فعالیت های قرآنی نوجوانان و جوانان در اين روستا بیش از اندازه با شور و شوق و

چشم گیر است، كلاس های قرآنی، حلقه های صالحین، كلاس هاى كانون فدك و سایر كلاس های مذهبى كه با حمایت بسیج اقشار و كانون مساجد شهرستان اردبیل و

خانه قرآن مركزى انجام میگیرد. از سال ١٣٩١ (امسال) مراسم با شكوه و جلیلی در ماه مباركه رمضان با پیش قدمی استاد عزیزوند آغاز شد كه به مراسم جزء خوانی

شهرت دارد ، در اين مراسم هر روزه در ماه مباركه رمضان یك جزء از قرآن كریم توسط قاریان بر جسته اين روستا _كه جای سپاس گذاری دارد_به صورت ترتیل برگزار

می شود كه با حضور با صلابت مردم همراه است. و در آخر نیز نهایت تشكر و قدردانی را از اعضای هیئت داشته و از آقایان كربلایی عبدالصمد برنجی و انوش عزیزوند

به جهت قرار دادن اين اطلاعات در اختیار اين وبلاگ نهایت سپاسگزاری را دارم.

با تشكر سجاد رضازاد

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما سطح قرآن (از لحاظ اهميت و قرائت) در روستاى ايوريق را در چه حدى ميدانيد؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 7,694
  • بازدید کلی : 33,265